joi, 9 aprilie 2009

Un alt fel de pod de flori



Dragii mei basarabeni,

Ma uit la rascoala voastra si imi aduc aminte de rascoala mea. Aveam 21 de ani, parul lung cat Stefan cel Mare si purtam o platosa invincibila de blugi originali. Aveam sufletul atat de plin de bune intentii, incat nu mai aveam timp sa gandesc. Si nici n-am gandit atunci, ba chiar am facut si prostii, insa am avut noroc si n-am patit nimic.

Dupa un timp totusi, am inceput sa pun cap la cap niste lucruri si sa cuget, in sfarsit! Cu adevarat si din ce in ce mai mult. Si am ajuns astazi sa am solutii pentru toate acele bune intentii de acum 20 de ani. Si pentru ca in sufletul meu Basarabia este doar vremelnic in afara Romaniei imi sunteti cu totii dragi si vreau sa va ajut cu tot ce am mai bun: cu creierul si cu sufletul. Adica cu cateva idei noi!

Am citit acel manifest pe care l-ati imprastiat acum cateva zile si parca este scris acum 20 de ani la Bucuresti. Mai putin faza cu Western Union, care m-a facut sa zambesc cu pofta!

Eu va propun sa nu mai doriti moartea comunismului, ci sa va ridicati definitiv deasupra lui. Stiu ce au suferit parintii vostri in comunism. Stiu si de oasele romanesti ce putrezesc in Siberia. Dar stiu si ce am simtit dupa ce l-am vazut pe Ceausescu mort. Am simtit ca am gresit dorindu-i moartea, ca oricate nenorociri a produs, acum mort nu mai poate plati pentru nimic. A plati cu adevarat inseamna a fi iertat, inseamna sa ti se dea sansa sa realizezi ce ai gresit. De-asta ar trebui sa se construiasca in lume puscarii si nu pentru altceva.

Cand l-am vazut pe Ceausescu mort m-am simtit neimplinit in furia mea. Dar mai rau decat atat, am simtit ca fara sa vreau, “ucigandu-l” cu gandul pe Ceausescu, am inchis o gura care trebuia “sa dea tot din casa”, cum spunem noi la Bucuresti.

Asa ca va conjur sa nu inchideti nici o gura spurcata! Invingeti-i nevarsand nici o picatura de sange! Dati-ne de peste Prut o lectie despre cum se castiga o revolutie cu eleganta si creier! Faceti-ne sa ne fie rusine ca au trecut 20 de ani de la rascoala romaneasca in care au murit peste o mie de oameni luptandu-se cu niste fantome si ca inca nu stim nimic despre cine a fost vinovat. Aratati-ne ca si fratele mai mare are nevoie cateodata de sfaturile fratelui mai mic!

Avem nevoie de voi la fel cum voi aveti nevoie de noi! Fluturati-ne steagul si noi il vom flutura pe al vostru, pana cand se va prinde toata lumea ca-i unul si acelasi, in fond, ca suntem “cam” frati unul cu altul.

Noi vrem sa ne unim cu voi, dar uite ca nu mai e ca acum 150 de ani! Noi acum facem parte dintr-o tara mare in care este multa libertate, dar in acelasi timp nu poti face chiar orice. Daca vreti sa ne unim, voi trebuie sa faceti totul, pentru ca noi nu prea avem voie sa facem nimic. Asa sunt legile si sunt foarte bune asa. Voi trebuie sa castigati cinstit puterea si sa organizati apoi un referendum cinstit in legatura cu unirea. Merita! Pentru ca toti avem de castigat!

Si acum vine partea haioasa: trebuie sa puneti conditii! Adica nu trebuie sa va uniti asa, una-doua! Trebuie sa cereti lucruri pentru ceea ce oferiti, pentru unire. Si aici are sa fie teribil de interesant, caci Romania e usor capturata de niste politruci nasoi, care si-ar vinde si mama numai sa fie la putere sa sa puna dijma fiecare pe felia lui, cum Voronin Jr. pune dijma pe tot ce intra si iese din Moldova, ca, deh, tara-i mica si un singur om se poate “descurca” cu toate daravelile astea!

Deci dragii mei basarabeni: Romania e o tara perfect democratica, cu care merita sa va uniti, numai ca avem o mica problema: noi nu prea votam sau votam prost! De vreo 20 de ani, tot aiurea dam cu stampila! Daca voi va faceti treaba bine, puteti sa veniti la noi si sa va jucati inteligent cartea, spunandu-ne: “Noi ne-am uni cu voi, dar la halul in care faceti voi “reforma” agrara (de exemplu), ne este peste putinta s-o facem!”. Si noi, adica partea nasoala din noi, adica clasa politica romaneasca trebuie sa inghita galusca. Si sa actioneze. Si sa promita. Si voi sa cereti acte, nu promisiuni. Si ei au sa fie nevoiti sa faca acele acte. Si tot asa, castigam si voi, si noi, adica partea buna din noi, adica poporul.

Pana ne dezmeticim noi, adica astia multi si fraieri care votam cu picioarele si care nu ne bagam de rusine in politica, crezand pueril ca daca nu ne bagam, lasam astfel locul cuiva care merita, dar de fapt locul este imediat capturat de cineva care nu merita, deci pana ne dezmeticim noi din dramoleta asta mester-manoleasca, veniti voi “en passant” cu revolutia voastra mai desteapta decat a noastra!

Si uite cum ati putea sa va faceti revolutia mai tare decat toate revolutiile: transformati-o in cea mai haioasa revolutie! Duceti-va la comunisti si strigati-le: bre, tavarisci! Voi numarati voturile cum le-a numarat Pristanda in “O scrisoare pierduta”? Doua la primarie, doua la prefectura, doua la scoala de fete? Pai le-ati mai numarat odata p-alea! Haideti sa le numaram cum trebuie, ca-i treaba serioasa aici, nu raport cincinal!

Sau: bre, tavarisci! Cimitirul “invierea” nu-i sectia de votare “invierea”. Cred c-ati gresit! In plus, domnii decedati n-au cum sa voteze pentru ca n-ati facut urne subterane!

Si tot asa!... Ati prins ideea? Umorul moldovenesc e sanatos, e puternic si poate duce in carca o revolutie intreaga! Ridicati-l la rang de politica de stat! Transformati-l intr-o sabie taioasa! Scrieti cantece, poezii, pamflete si slogane! Desenati-i pe comunisti! Radeti de ei pana intra singuri in pamant de rusine! Faceti bancuri noi!

Apropo: stiati ce lucru capitalist le-a intrat in sange comunistilor? Falimentul!
(hai ca-i misto gluma si am facut-o doar in 15 minute)

Pe scurt, reinventati-va lupta! Europa, tara in care noi suntem deja, iar voi aveti tot dreptul sa fiti, iubeste cuvantul si uraste violenta. Daca veti sti bine sa va ticluiti discursul, daca nu va muri nimeni – decat de ras – atunci Europa va zambi si va spune “OK”. Eu sunt foarte convins de asta!

Sper sa ne vedem la Bucuresti cat de curand! Sau la Chisinau! Sau la Iasi! Sau la Bruxelles! Sau unde vreti voi sa sarbatorim unirea. Bafta si spor la ticluit si la gandit!

PS
Indiferent de ce parte a Prutului esti, daca iti place ce ai citit, spamuieste-ti un pic pretenii! 

Lucian,
un bucurestean

2 comentarii:

  1. MA scuzi, dar nu ai dreptate. Iti scrie un stra-nepot si nepot de moldoveni din Basarabia, stra-bunica-miu a fost pilot de incercare (unul dintre singurii 3, la acea data, din Ro, "the red part of my family" a facut suficient mishto d-ala aberant de mine, cand eram mic, pe tema asta, ca sa stiu ca nu era gluma, Roshca Ion il chema, si chiar era tare, omul); dar, pentru ca era mult prea bun, si pentru ca a facut greseala sa-si apere tzara in care bause primul pahar de apa, impotriva rusilor, a platit cu 10 ani de Gherla si a murit alcoolic. Sunt date verificabile, exista prin arhive, mai exista pe undeva arhiva personala a Bunica-mii decedate (pe undeva respectiv pe la taica-miu, asta iti spun sigur, sa nu intelegi ca ar fi o "barfa cu 1 ureche"). DAR. Dar. Cred ca textul de mai sus, pe care l-am citit amandoi, nu l-am citit la fel, sau nu utilizam aceleasi notiuni, sau unul din noi nu le foloseste corect.
    "Nu vrem solutii extreme-cerem condamnarea presedintelui in baza constitutiei"-ce intelegi tu din asta? Exista pedeapsa cu moartea in Md? Din cate stiu eu nu, pana si Voronin a fost too chicken-shit ca sa o legifereze. Daca ai alte informatii, please fill me in. Si oricum, ce intelegi prin "nu vrem solutii extreme"?
    Si mai clar: "cerem demisia presedintelui Voronin si interzicerea partidului criminal comunist". De demisionat, nu mai e cazul, de interzis, e foarte greu, dar nu vad nicaieri violentza aici. A interzice un partid care chiar este, criminal, a cere o demisie....who got hurt, really? Pai atunci si tu erai violent, ca ai strigat "Jos Ceausescu" si ai agitat pumnul in aer, se putea interpreta ca amenintare cu bataia. "Jos magnatii comunisti"....nu mai comentez, nu stiu chiar deloc unde-i violenta. Poate de limbaj, doar, dar in conditiile in care la ei in aprilie era ca la noi pe 13-15.06.90, chiar nu vad pblema. Chiar deloc. Iar mishtourile tale despre "western union" si parchetul cumparat din procentele de la schimburile valutare, sunt chiar aberante, ca sa nu spun lucruri MULT mai dure. Eu, sincer, foarte sincer, empatizez puternic cu tinerii moldoveni care pleaca in vest (mai stii, unii or fi si prin Brasilia??), muncesc pe branci sa castige un $/E cinstit, si apoi sunt fortati sa il schimbe la un curs nesimtit de inechitabil la casele de schimb valutar->monopol al lui Voronin Jr (lucru de notorietate publica, de ce crezi ca insista comunistii, dincolo de orice justificare de un minim bun simtz, sa ramana la putere pana in ceasul al 14-lea? pentru ideologia din sufletul lor sincer de proletar? I beg 2 differ! Despre milioanele facute de Voronin Jr cu casele de schimb valutar, vezi articolele Alinei Mungiu din perioada apr-mai '09 RLibera. Femeia s-a plimbat pe acolo o gramada, cred sincer ca cine scrie despre Md-'09, ar trebui sa le citeasca. Cine nu le citeste, si nu poseda informatiile astea, nu ar trebui sa scrie).

    RăspundețiȘtergere
  2. PS Mentionez ca partea care m-a enervat din articolul tau e "Asa ca va conjur sa nu inchideti nici o gura spurcata! Invingeti-i nevarsand nici o picatura de SANGE! Dati-ne de peste Prut o lectie despre cum se castiga o revolutie cu eleganta si creier!", cu restul sunt oarecum de acord, in sensul ca mi se pare, oricat de ciudat ti-ar suna, utopic ca EI sa puna conditii Romaniei, pt motivul simplu ca, asa votanti prosti cum suntem, avem totusi o "caracteristica" esentiala: bogatia. E mult mai mare. Asta pt ca tot vbesti de economie. Md este, a fost vreo 10 ani pana acum si va mai fi inca multa vreme, MULT mai saraca decat Ro. Si stiu asta si de la colegi care au fost la studii acolo si au preferat sa se intoarca pe locuri cu plata, in conditiifoarte nashpa, si mi-au povestit istorii neguroase cu raketi care intra in sali de sport pline de pushtani care joaca ping-pong, urla "baaaa! vreau sa-mi fut gagica, marsh afara!", si brusc sala se goleste, cu colegi d-ai lui omorati pt ca au facut mishto de raketul X, cu.....in fine, sinistrutz. Raketzi. Pana si cuvantul suna frightening. Asa ca, nu inteleg metafora, sau figura de stil, cu "puneti-ne voi, noua, conditii. Dar poate n-o inteleg eu, oi fi eu torpilat de caldura si de nervi, n-am idee, am multe pe cap acum, nush, explica-mi tu.
    CetateanulDinStOmer

    RăspundețiȘtergere